Ach synku, synku … & Jak aukce učí firmy … hospodařit

13. 1. 2016 08:30
Byl to pěkný rozhovor

Když se po několika letech v restauračním voze při návratu ze čtyřdenního nákupního tréninku setkáte s někým, koho máte zapsaného jako obchodního dravce, kterému bylo vždy jedno, za co nakupuje, protože „On“ uměl prodat cokoliv za cokoli, nechce se vám přirozeně hovořit o tom, jak dobře řízený nákup umí v tomto období ulevit firmám a jejich sešroubovaným maržím.

Přišlo to však samo. Přítel mě bouchnul do hrudě a spustil: „ Ty tvoje blbé aukce nás pěkně drtí, trh jde dolů vodou a zákazníci ještě přitvrzují. 20% našich zakázek máme licitovaných přes aukce a to by chtěli ještě bonusy za objemy. Naši největší zákazníci jsou spíš ztrátoví. Asi se na to vykašlem! Prodáme to a bude …“

Než jsem mu stačil pokondolovat, rozhovořil se o tom, jak ty blbé aukce rozjeli taky a jaké dosahují úžasné výsledky. Líčil příběhy, které jste stokráte zažili, jak cena padala někam, kde se už třeba pomalu o dodavatele bát.

Zeptal jsem se jej, jestli by na tom nebyli lépe, když by začali s výběrovými řízeními již dříve. Odpověď přistála okamžitě: „Tenkrát bychom to rozházeli. Člověk musí být pod tlakem, aby se převrátil z boku na bok. To na nás platí!“ Usmál se a podával ruku na rozloučení se. Pohlédl jsem mu do očí a otázal se: „A jak jste na tom se zásobami? Kolik v nich máte vázaných peněz? ….“

No a dlouze jsme se rozhovořili, teď už spíš já, o časech přidávajících a nepřidávajících hodnotu a aktivních položkách, o ležácích a EOQ modelu a taky o tom, zdali neuvažují řešit své strategické dodavatelské vztahy formou otevřených kalkulací……

Nevím, kdy tohoto poučeného přítele opět potkám, ale těším se na případné příště.

PS.  Je zvláštní, jak v zajetí tzv. dobrých vztahů nevidíme, že se nám nabírá do naší podnikatelské vaničky voda, proč se z titulu falešné loajality (nebo pohodlí?) nechceme to naše dítě ochránit - „ uchovat v suchu“. Neumíme určit co je prioritní, neumíme se postavit principiálně takovémuto statickému pojetí vztahu, jenž se naopak pěkně dynamicky a okatě mění každou chvíli v jinou kvalitu. Knoflík zmáčkneme, až jsme v tom po krk.

JZ

Sourcingové novoty

4. 10. 2015 16:24
Původně narcistní hračky (f-ckbook a další) vytváří novou generaci "networkerů". Nepotřebují kufřík, letadlo, sedí za netbookem v pyžamu a mění svět. Své sourcingové strategie vyklábosí celé komunitě ("Crowdsourcing"). A poučeni vyberou objektivní strategie podepřené statistickými výpočty a predikcí trendů. Ti nejlepší pak katalogizují a nabízí návodná vzorová řešení (Guided sourcing), která na dotaz upraví na míru.

Něco ale dělat musíme i my sami a pak to s tím outsourcovaným porovnat (Hybrid sourcing) a ještě více objektivizovat (nebo taky zamlžit).

Do sourcingu se zabydluje tzv. "Bod rozpojení". Predikovat objednávku není lehká disciplína, ale když to umíte, tak jste za hvězdy.
To platí i o nakupování nových dodavatelů. Předkvalifikační tance se budou stále více přibližovat hodnocení výkonnosti dodavatelů a rankig nedodávajícího bude postrachem dodávajícího ač pevně přidruženého.

A to souvisí se znalostí trhů, jejich mikrosegmentací. Tak jako je to na straně prodeje,tak se blýská i na straně nákupu. Strategický nákupčí - networker bude řídit své nákupní skupiny  (Category sourcing) napříč sítí. Ale pozor! O virová onemocnění a defektní strategie nebude nouze..... Neb i to stejné výběrové řízení je pokaždé jiné.

Home country sourcing & ....doma nejlépe

23. 9. 2015 21:41
Odliv sourcingových aktivit z off-shore zemí neustává. Vyčerpala se již levná pracovní síla? Zcela určitě ne, ale konkurenční výhoda se vytratila. Jsou tam všichni. Obory s vysokou přidanou hodnotou, nenáročnými transportními náklady, nebo s velmi vzácnými zdroji (i lidé tam patří) budou své výhody dlouhodoběji užívat, ale to je vše.

Výhody už nevykryjí ztráty z vázaného kapitálu. Nevykryjí organizační a logistické náklady. Rizikových faktorů navzdory, resp. díky vysoké kvalifikovanosti tamních výrobců přibývá.

Snižování východní spotřeby znamená udávání přebytků v Evropě či v USA. Místní oceláři z toho určitě nemají radost.
Východní partneři ale budou muset přijít ještě blíž a budou to již jejich investice. Nemístné posmívání se prognostikovi Zemanovi, ač je mnohdy jeho jiné roli místné, nezmění běh dějin. Čínské aktivity, už i v Česku, vystihují trend, který se bude stále více posilovat.

USA již pár let pomalu opouští Jihočínské moře a vrací se nejen do Karibiku, ale i do vlastních industriálních zón.
Evropané jsou na tom stejně. Rumunsko a Bulharsko je kulturně a industriálně blízko a dál než je Balkán se momentálně jít nechce.
V Ukrajině se kompletně rekultivuje. Politici zde mají rybářské oblečky, neb pád do východního bahna není vyloučen, ale na začátku 3. desetiletí, když Bůh dá, bychom mohli obilnici Evropy opět zasévat a snad i sklízet.
To jižní břehy moře středozemního a blízký východ čeká delší cesta, ale zbrojaři a evangelizátoři si zoufat nemusejí.

My ostatní musíme být zaklesnuti v blocích a být v nových LCC sourcingových rájích včas.

JZ

Novější příspěvkyStarší příspěvky

Řešení (software)
pro strategický nákup

e-lefant produkt krabice
Přejít na
www.e-lefant.com