Nabídka služeb21. 6. 2016 11:32Josef Zrník![]()
Poskytované službye-lefant - Silný software pro strategický nákup
Projekty konkurenceschopnosti - na straně nákladů
Lekce strategického nákupu Marketingem řízená firma a strategický nákup:
Spolupráce
Střípky z WS na PMF 2/2016 (2)5. 3. 2016 09:43Na ochutnávku komunikačních technik jsem se těšil hodně. Dát 10 tis. za znalosti o tom, co se mi, či jiným honí v hlavě, nebo přemýšlet o tom, jaký význam má škrábání někoho někým na zádech, to bych nedal, ale zažít to jako zrychlený film, to ano! Nemusím se dívat do odpovědních formulářů, abych seznal, kdo byl na PMF hodnocen nejlépe. Jako obvykle řada z nás neodolala Hallo efektu. (Mohli by vůbec, přední odborníci a psychologové na tuto oblast, být horší než jejich amatérští souputníci?) Na Karlovo Otýsovo povídání jsem se pak těšil nejvíc. Ve střízlivosti jej málo kdo předčí. Pojmenovali po něm i náměstí, kde často přednáší. Nemá rád světla ramp a ani omalovánkové prezentace. Jeho klidný hlas může po energií nabitém J. Vojtkovi a pregnantním D. Štroblovi někoho zmást. Dramaturgicky to řazení ideální nebylo, ale já jsem si ten klid užil. Karel. O.tématem provázel s pokorou a vědomím, že neexistuje absolutní pravda. (O tom jsou právě WS a možnost otevřené diskuse v nich.) Bylo pro mne velmi příjemné slyšet, že nákup akceleruje na vyšší obrátky v přípravných „přednákupních“ fázích. Od těch taktických, jak řídit výběr dodavatele, se posouvá blíže k vědomostní bázi, po čem vždy volal František Němeček (Siemens), vlajkonoš www.znalostninakup.cz. Práce s daty, analýza informací, návrhy strategií se stávají důležitou součástí nákupní práce strategických nákupčích. Už to není jen slovíčkaření o Design to Cost či Design for Sourcing ale reálné zapojování nákupu do předvýrobního, projekčního, či R&D procesu. To potvrdili jak p. Hedvika Tesařová (Siemens) tak i Martin Růžička (Preciosa). Diskuse se vedla rovněž o vyjednávání s interním klientem: „Jsou to především technické útvary, které monopolizují dodavatelské prostředí“, říká Karel O. Katarína Haringová (Evrovia kamenolomy) důrazně žádala, jak je jí vlastní: „Ať mi někdo vysvětlí, v čem je originál lepší než originální náhrada, resp. jen náhrada, která splňuje specifikaci?“. Moderátor tuto část diskuse uzavřel následovně: - Zadání obsahující značku, výrobce = Výrobková specifikace (nic nevyjednáte) - Zadání je zaměřeno na kvalitativní parametry, normy = Technická specifikace (můžete srovnávat) - Zadání, které říká: „Má to umět to a to a vydržet to má tolik a tolik“ = Funkční specifikace (odlišení, inovace, přidaná hodnota). A k tomu dodává, nebojte se PPCA, TCO a pak rozhodněte, jestli Make or Buy. Vyplatí se to! Ani zde nebylo žádnou novinkou, že jsou nákupčí trpící stálým nedostatkem dodavatelů. Milé bylo slyšet, že jsou nákupčí, kteří invazi dodavatelů zvládají nesnadno. Neřeší jestli dveřmi nebo oknem, ale představte si, už i větrákem. Pár střípků z PMF - 2/2016 (1)5. 3. 2016 09:21Karel Otýs, nákupní učitel, je zastáncem nenakupování. Sám žije v pastoušce, ke které nevedou žádné kabely ani potrubí. Zato vlastní elektrárnu, vodárnu i teplárnu. Jako nenákupčí se Karel O. již prosadil i v ČT. V Otázkách VM nenápadně naznačili, že bychom se od ERU mohli odstřihnout všichni. Jak tento muž netradičně žije, tak i netradičně připravil spolu s organizátorem letošní PMF. Whistleblowers a jiná udělátka Ranní poslech byl velmi dobře strukturovaný a za přednesy byla cítit dobrá příprava. Gabriela Kupová řídí nákup českého a holandského závodu Brush Sem. Konsignace, jednoduchý kanbanový systém a užitečná webová udělátka hlídající termíny objednání a dodávek jsou základem konkurenční výhody už od vstupu. Zdálo by se, že něco takové dodavatelům moc vonět nemusí. Naopak, dodavatelé vítají znalost o tom, že byznys se reálně rozvíjí a že nemusí s vyplazeným jazykem rychle vyrábět něco za 5-minut 12. Základní nákupní strategií je dlouhodobost vztahů (smlouvy min. na 2-3 roky), které umožňují dodavatelům stabilní objednávky a nákupu požadovat něco, co se zprvu zdálo být neschůdné. Týmové řízení nákupních skupin Řízení nákupu v Brush Sem v podobě „komoditních“ minitýmů řeší mnohé nevýhody dělení nákupu na operativce a stratégy. Jak poznamenal i Tomáš Bělohlávek (Siemens) jinde: „Stratégové odloučení od nákupní rutiny umí operativce pěkně šikanovat“. Toto potvrzuje více nákupních manažerů, kteří nemají rádi své lead buyery, kteří jejich práci díky příboji Atlantiku vůbec nerozumí. V Brush Sem, lidé, starající se o „daily byznys“, nejsou zvaní operativci, ale koordinátoři. Pečují o to, aby čas měl pouze přidanou hodnotu, ne naopak. Bylo to věcné, přehledné a přínosné vystoupení. Když je flexibilita parametr číslo 1 Tak se totiž dělá byznys s pěknými věcmi, jako jsou oslnivá na míru vyráběná osvětlovací tělesa, PRECIOSA - LUSTRY, a.s. Martin Růžička, manažer tamního nákupu, ví, že jejich nákup musí být v termínech velmi důsledný:
MR řídí nákupní tým relativně krátce. Říká, že všemu nerozumí a ani nemá ambice se specialistům do jejich odborností plést. Svou funkci pojmenoval trefně: „Umožňovač a Žehlič“! Novější příspěvkyStarší příspěvky |
Řešení (software)
|